Friday, 28 December 2012

pemikiran kritikal


DEFINISI KONSEPTUAL PEMIKIRAN KRITIKAL

Terdapat pelbagai tafsiran tentang pemikiran kritikal. 
Berikut dikemukakan beberapa
 definisi
pemikiran kritikal oleh beberapa pengkaji dan ahli fikir:

1)  Beyer (1985) berpendapat, pemikiran kritikal adalah kebolehan manusia untuk
membentuk konsep, memberi sebab atau membuat penentuan.

2 ) Pascarella dan Terenzini (1991, 2005) pula mendefinisikan pemikiran kritikal sebagai kebolehan individu untuk melakukan perkara-perkara berikut: mengenalpasti isu-isu utama dan membuat andaian untuk dibahaskan, mengenalpasti hubungan penting berkaitan isu-isu yang dibincangkan, membuat inferensi dan rumusan yang tepat daripada maklumat dan data yang ada, dan seterusnya menginterpretasi kesimpulan serta menilai
bukti.

--> Umumnya, kebanyakan ahli fikir bersetuju bahawa pemikiran kritikal dapat dikaitkan
dengan proses menggunakan minda untuk membuat keputusan dan menyelesaikan masalah. Ini  bermakna, pemikiran kritikal ialah satu proses intelektual yang melibatkan pembentukan konsep (conceptualizing), aplikasi, analisis, sintaksis, dan menilai informasi yang terkumpul atau dihasilkan melalui pengamatan, pengalaman, refleksi, pentaakulan, atau komunikasi sebagai landasan kepada satu keyakinan dan tindakan. 
Ini adalah selari dengan pendapat Dr. Richard
Paul, Pengasas dan Pengarah kepada The Center for Critical Thinking, satu badan yang terkenal  dengan penglibatannya dalam pemikiran kritis di Amerika Syarikat.

KEPENTINGAN KEMAHIRAN PEMIKIRAN KRITIKAL

-->    Kini kita hidup di dalam masyarakat yang sangat kompleks dan berkembang maju. Maklumat dan ilmu pengetahuan sering kali berubah. Tambahan pula dengan kemajuan sains dan teknologi yang semakin canggih menyebabkan penyebaran ilmu dan maklumat berlaku dengan cepat. Jadi kita seharusnya bersedia dan sentiasa terbuka untuk terus menimba ilmu pengetahuan bagi menempuh cabaran yang bakal ditempuhi. Menurut Chaffee (1997) yang menyatakan bahawa proses belajar dan berfikir adalah proses yang saling berkait sepanjang hayat. Dalam kehidupan seharian kita sering diajukan dengan soalan-soalan yang mencabar minda dan kritis. Manakala dalam bidang pendidikan juga kita sering berhadapan dengan situasi yang memerlukan kita menyoal soalan yang releven kemudian disokong dengan fakta yang kukuh tentang sesuatu isu yang telah dinyatakan serta memperolehi suatu rumusan berdasarkan kajian yang telah dijalankan. Jelaslah di sini terdapat keperluan untuk kita mempersiapkan masyarakat secara amnya, dan para pelajar khususnya untuk memiliki kemahiran berfikir secara kritikal bagi menhadapi cabaran globalisasi. Menurut pakar-pakar pendidikan (Goldman, Hasselbring et. Al. 1997; Montague, Wagner & Morgan 2000) yang menegaskan keperluan untuk mempersiapkan diri dengan kemahiran-kemahiran seperti kemahiran penyelesaian masalah, kemahiran komunikasi berkesan, kemahiran membuat keputusan dan sebagainya. Manakala dalam Cornell Critical Thinking Skills (1989) menekankan keperluan untuk mengintegrasikan kemahiran berfikir di dalam kurikulum di peringkat pengajian tinggi. Jadi adalah penting bagi seseorang graduan untuk memperolehi kemahiran berfikir untuk menjadi pemimpin yang efektif.

 ini merupakan salah satu kajian yang dibuat berkaitan pemikiran kritikal dan penyelasaian masalah

No comments:

Post a Comment